KONST TAR PLATS
2022
Grupputställning i Heby folkets park. Kurerat av Amanda Selinder. Utsätllningen var en del av ett årligt återkommande samarbete mellan Region Uppsala och Uppsala konstnärsklubb. Jag medverkade med två ljudverk: “Kanske var här bara skog” och “I framtiden kommer jag att”.
Grupputställning i Heby folkets park. Kurerat av Amanda Selinder. Utsätllningen var en del av ett årligt återkommande samarbete mellan Region Uppsala och Uppsala konstnärsklubb. Jag medverkade med två ljudverk: “Kanske var här bara skog” och “I framtiden kommer jag att”.



Foto: Staffan Claesson och Anna Haglund
I FRAMTIDEN KOMMER JAG ATT
LjudverkDuration: 12 min 41 sek (loop)
Ur programtexten:
Under 2021 arbetade Anna Haglund tillsammans med Maja Salomonsson (regissör/dramatiker) och Johanna Mårtensson (scenograf/kostymdesigner) med föreställningen Utopier i verkligheten på Strindbergs intima teater. Den tog sin utgångspunkt i Strindbergs novellsamling med samma namn. I processen undersöktes hur det går att finna syre och tid till att drömma. Det handlade om att vara i rörelse, om att vara på väg till en plats som inte finns – en föreställning som inte är klar. En vädjan och en längtan till något annat. Vi vet inte vad.
Till Konst tar plats har Anna arbetat om delar av materialet från Utopier i verkligheten till ljudverket I framtiden kommer jag att. Ljudverket består enbart av olika röster, inspelade och bearbetade var och en för sig. En sökande kör som fogats samman utan att från början stå i relation till varandra. De befintliga målningarna perforerade av kulhål samspelar med ljudet och skapar en annan/egen värld, ett möjligt undersökande av vilka drömmar och utopiska tankar som hänger ihop med just den här platsen – en skjutbana i en folkpark.
Lyssna på verket här:
Under 2021 arbetade Anna Haglund tillsammans med Maja Salomonsson (regissör/dramatiker) och Johanna Mårtensson (scenograf/kostymdesigner) med föreställningen Utopier i verkligheten på Strindbergs intima teater. Den tog sin utgångspunkt i Strindbergs novellsamling med samma namn. I processen undersöktes hur det går att finna syre och tid till att drömma. Det handlade om att vara i rörelse, om att vara på väg till en plats som inte finns – en föreställning som inte är klar. En vädjan och en längtan till något annat. Vi vet inte vad.
Till Konst tar plats har Anna arbetat om delar av materialet från Utopier i verkligheten till ljudverket I framtiden kommer jag att. Ljudverket består enbart av olika röster, inspelade och bearbetade var och en för sig. En sökande kör som fogats samman utan att från början stå i relation till varandra. De befintliga målningarna perforerade av kulhål samspelar med ljudet och skapar en annan/egen värld, ett möjligt undersökande av vilka drömmar och utopiska tankar som hänger ihop med just den här platsen – en skjutbana i en folkpark.
Lyssna på verket här:
KANSKE VAR HÄR BARA SKOG
Platsspecifik soundwalk
Duration: 13 min 34 sek
Av: Anna Haglund och Johanssons pelargoner och dans
Kanske var här bara skog är en platsspecifik soundwalk som går att uppleva överallt i ett samhälle där det finns lite träd. I en park, ett bostadsområde eller kanske på ett torg. I soundwalken får deltagaren fundera över platsens möjliga historia, sin egen plats i tidens gång och samtidigt umgås med ett träd en liten stund. Soundwalken är inspirerad av Peter Wollebens bok Trädens hemliga liv och tar ungefär 14 min att genomföra.
Av: Anna Haglund och Johanssons pelargoner och dans


Foto: Staffan Claesson