DET FINNS INGENTING ATT VARA RÄDD FÖR
Music for theatre performance
Uppsala, tidigt 90-tal. På Livets Ords ungdomsläger i Israel inleder Jonatan ett hemligt förhållande med Nina, trots att det är förbjudet inom församlingen.
Jonatan plågas av epileptiska anfall, som hans ungdomspastor vill bota med bön. Men han blir inte helad – trots sin starka tro. På sjukhuset ordineras mediciner och samtalsterapi. Skammen över sexualiteten och över kroppen som inte lyder sköljer över Jonatan. Han kämpar med att hålla ihop sin värld i mötet med psykologen, ungdomspastorn och Nina.
Det finns ingenting att vara rädd för är Johan Heltnes uppmärksammade debutroman där bokens huvudperson, precis som Heltne, har en bakgrund i Livets Ord.
Jonatan plågas av epileptiska anfall, som hans ungdomspastor vill bota med bön. Men han blir inte helad – trots sin starka tro. På sjukhuset ordineras mediciner och samtalsterapi. Skammen över sexualiteten och över kroppen som inte lyder sköljer över Jonatan. Han kämpar med att hålla ihop sin värld i mötet med psykologen, ungdomspastorn och Nina.
Det finns ingenting att vara rädd för är Johan Heltnes uppmärksammade debutroman där bokens huvudperson, precis som Heltne, har en bakgrund i Livets Ord.
Premiär på Uppsala Stadsteater, 2 mars 2018
Text: Sara Giese efter en roman av Johan Heltne
Regi: Sara Giese
Musikarr, sånginstudering och ljuddesign: Anna Haglund
Scenografi och kostym: Sara Romberg
Ljus: Johan Sundén
Medverkande: Björn Elgerd, Cilla Thorell, Slaven Spanovic, Jakob Falstedt, Mikaela Knapp, Tomas Anderson, Anna Lundqvist, Anna Haglund (musiker)
Text: Sara Giese efter en roman av Johan Heltne
Regi: Sara Giese
Musikarr, sånginstudering och ljuddesign: Anna Haglund
Scenografi och kostym: Sara Romberg
Ljus: Johan Sundén
Medverkande: Björn Elgerd, Cilla Thorell, Slaven Spanovic, Jakob Falstedt, Mikaela Knapp, Tomas Anderson, Anna Lundqvist, Anna Haglund (musiker)
"Iscensättningen lånar form från religiösa möten och musikern Anna Haglund blandar snyggt hymner och moderna väckelsesånger med inspelad popmusik. Det är suggestivt gjort [...]”- SvD
"Anna Haglunds vackra musik förstärker förmedlingen av den olyckliga stämningen i Jonatans psyke.”- Ergo
"Anna Haglunds vackra musik förstärker förmedlingen av den olyckliga stämningen i Jonatans psyke.”- Ergo